Drukwerk verspreiden

Drukwerk kan voor verschillende doeleinden bedoeld zijn. Denk hierbij aan zakelijke of promotionele doeleinden. Hoe dan ook, je hebt een doel voor ogen dat je met jouw drukwerk wilt bereiken en dit doel kun je alleen bereiken als je de mensen ook daadwerkelijk bereikt. Hoe je dit gaat doen, en hoe je jouw drukwerk dus gaat verspreiden is afhankelijk van het soort drukwerk. Drukwerk is namelijk verkrijgbaar in alle soorten en maten. Denk maar eens aan folders en flyers, maar ook visitekaartjes en posters plakken.

Huis-aan-huisverspreiding

In Nederland zijn er verschillende manieren om jouw drukwerk te verspreiden. Hoewel jij ervoor kunt kiezen je folders of flyers te verspreiden op een openbare plaats, zoals een winkelcentrum, station, of gewoon op straat lijkt dit niet altijd de beste manier. Mensen hebben op deze plaatsen vaak haast of willen niet graag worden aangesproken door een vreemde. Drukwerk dat wel wordt aangenomen beland vaak vrij snel in de eerste de beste prullenbak of als zwerfvuil op straat. Daarbij komt dat mensen tegenwoordig steeds meer tijd thuis doorbrengen. De kans dat de folder of flyer ergens neer wordt gelegd waar deze meerder malen wordt opgemerkt is dab groter. De meest effectieve manier van verspreiding van je drukwerk lijkt daarom de huis-aan-huisverspreiding. Op deze manier kun je heel specifiek targeten en weet je zeker dat je drukwerk bij jouw doelgroep terecht zal komen. Hier houden de opties echter niet op;

  • Verspreiding met een folderpakket
    Wanneer jij je drukwerk mee stuurt in een folderpakketje belandt deze tussen 10 tot 20 andere folders en flyers in een gesealde verpakking. Dit is de goedkoopste manier van huis-aan-huis folderverspreiding. Dit is echter niet de meeste efficiënte omdat de mogelijkheid bestaat dat jouw drukwerk hierin niet zal opvallen. Ook worden deze pakketten vaak bezorgd door jongeren. De kans dat er fouten ontstaan bij de bezorging is daarmee groter.
  • Verspreiding met een regionale huis-aan-huiskrant
    Je drukwerk kan ook verspreid worden door middel van een regionale huis-aan-huiskrant. Hierbij wordt jouw drukwerk samen met enkele andere flyers en folders in het krantje gevouwen. Aangezien deze krantjes regelmatig gelezen worden is de kans groot dat jouw drukwerk hierin opgemerkt zal worden.
  • Je drukwerk afzonderlijk verspreiden
    De meest effectieve manier om jouw drukwerk bij de juiste mensen te krijgen is afzonderlijke verspreiden. Dit is echter wel de duurste manier van de drie omdat de bezorger speciaal voor jouw drukwerk langs de deuren moet.

Voordelen drukwerk verspreiden

Drukwerk verspreiden is een efficiënte en effectieve marketingtool. In dit digitale tijdperk wordt deze techniek echter regelmatig over het hoofd gezien. Met e-mailmarketing bereik je immers hetzelfde toch? Dit is niet helemaal waar. Tegenwoordig overstroomt onze inbox en ontvangen we steeds minder post. Je drukwerk valt dus eigenlijk juist goed op! Maar het verspreiden van drukwerk heeft nog meer voordelen;

  • Naamsbekendheid
    Het grootste voordeel is dus duidelijk naamsbekendheid. Mensen kunnen kennis maken met jouw bedrijf, je producten of diensten.
  • Kracht van herhaling
    Dat je dit ook op andere manieren kunt bereiken is helemaal waar. Maar onderschat de kracht van herhaling niet. Hoe vaker mensen jouw naam tegen komen op verschillende plaatsen, hoe groter de kans dat je blijft hangen.
  • Overal te verspreiden + specifiek targeten
    Daar komt nog bij dat je jouw drukwerk overal kunt verspreiden en hiermee dus heel specifiek kunt targeten. Bereik je de doelgroep, dan bereik je resultaten!
  • Relatief goedkoop
    Het laten maken van drukwerk en het verspreiden ervan is relatief goedkoop. Hoe duur het uiteindelijk wordt is afhankelijk van de keuzes die je hierin maakt; welk materiaal ga je gebruiken en op welke manier ga je verspreiden?
  • Creatief
    Je kunt je drukwerk zo mooi en creatief maken als je zelf wilt, er zijn vrijwel geen beperkingen. Zorg er wel altijd voor dat het design aansluit bij je doelgroep en dat de boodschap die jij wilt overbrengen duidelijk is.